‘
‘
تعلیم گوشی مخصوص موزیسنهای سبک جاز که توسط استاد ابرسولدکه از برجستهترین مدرسان سبک جز دنیاست تهیه و تدوین شده است.
1 عنوان اصلی محتوا: آنالیز هارمونی در موسیقی
2- کلمه کلیدی اصلی هارمونی
3- کلمه کلیدی مرتبط موزیک، هماهنگی ، ریتم
4- خلاصه محتوا (50 تا 70 کلمه) هارمونی دانشی است که در موسیقی بسیار کاربردی است و آقای جیمی آبرسولد نیز با نگارش کتاب خود در باره تمرین شنیدن جاز این مسئله را بهتر بیان کرد. این تکنیک برای زیباتر کردن یک آهنگ به خالق اثر کمک شایان توجهی می کند و دانستن آن برای هر خالقی مهم است زیرا موجب پیوند دو بخش از یک اثر به یکدیگر می شود.
بررسی هارمونی بر پایه کتاب تمرین شنوایی جاز
هارمونی یکی اصلی ترین نکات موسیقی است که برای بهتر شدن سواد موزیکال هر دوست دار موسیقی به سوی آن گرویده می شود زیرا تمام زیبایی یک آواز و یا قطعه موسیقی در هارمونی آن نهفته است در واقع هارمونی تکنیکی ایست که چند قسمت یک قطعه را به یکدیگر پیوند می دهد و یک اثر زیبایی را خلق می نماید در این باره آقای جیمی آبرسولد که یکی از بزرگان موسیقی و مشاهیر این اجتماع شناخته می شود کتاب گران بهایی را به رشته تحریر در آورده است که در میان جامعه موسیقی بسیار بر سر زبان ها افتاد و فروش بسیار نیز کرده این اثر فاخر در سال دو هزار و ده توسط انتشارات وزین پاپ کام در بیست و چهار و به زبان انگلیسی منتشر گشته است. این کتاب هم راه با دو عدد لوح فشرده و یا همان سی دی در بازار موجود است که خریدار می تواند آن را تهیه نماید این کتاب هم، همانند کتاب های بینالمللی دیگر که با زبان انگلیسی منتشر می گردند در وب سایت های با اعتبار جهانی قرار گرفته است و افرادی که تمایل به خرید آن دارند می توانند با جست و جو در موتور جست و جو گر گوگل و با دسترسی به سایت های معتبر از طریق آن ها این کتاب مهم را خریداری نمایند.
نگاهی به هارمونی با گذری بر کتاب تمرین شنوایی جاز
اصلی ترین نکته در تشخیص هارمونی شنیدن درست آن است پس یاد گیری درست مهم ترین اصل می باشد در کتاب آموزش و تمرین شنوایی جیمی یک روش نسبتا جالب و کاربردی است که شامل دو ساعت تمرین شنوایی با گوش همراه با ضبط کردن و تکرار با دستورالعمل های شنیداری قبلی از هر کدام است. این روشی بسیار ساده، و با فاصله ها شروع می شود و به تدریج به دشواری آن افزوده می شود، تا زمانی که تغییرات آکورد ها و هارمونی را می فهمید و متوجه پیشرفت خود می شنوید. یک نوازنده جاز شرایط خاصی برای آموزش شنوایی دارد زیرا آن ها با موقعیت هایی رو به رو هستند که شما در موسیقی های دیگر با آن ها رو به رو نیستید:
1 ارتقاء تعداد زیادی از آکورد ها، و نه فقط یک آکورد واحد
2 استفاده از صدا های آکورد ، نه فقط آکورد موقعیت پایه
3 ایجاد ملودی بر روی آکورد در زمان واقعی
4 یادگیری آهنگ های ضبط شده
5 آکورد ممکن است در زمان واقعی اصلاح شود یا تغییر کند
6 استفاده از ساختار صدا های آکورد تغییر یافته
7 رونویسی از آهنگ های جاز و زبان
8 آزادی کار های تغییرات در آکورد در حین انجام کار
9 ایجاد ردیف های پس زمینه در محل
یاد گیری آهنگ های ضبط شده: بهترین راه برای یاد گیری لحن مستقیم از ضبط است. متخصص های بسیاری از سبک های موسیقی ممکن است آهنگ ها را مستقیماً از ضبط یاد بگیرند یعنی این که آن ها را گوش دهند و به طور مستمر تمرین تکرار داشته باشند و با تکرار مکررات به مقصود خود که شنوایی بهتر و تشخیص هارمونی مورد نظر است برسند، اما در جاز این یک ضرورت است. جاز یک زبان است. و اگر یک کتاب را از یک کتاب یاد بگیرد، همانا که دیگر به مانند یک بیگانه به نظر می رسد. اما، یاد گیری آهنگ های ضبط شده خیلی آسان نیست. تنها راه برای انجام این کار این است که در حال حاضر بسیاری از ساختار هایی را که می خواهید در ذهن خود بشنوید، ایجاد کنید. بنا بر این آموزش شنوایی جاز باید شما را برای این کار آماده کند. از طریق مطالعه فاصله ها، صدا های آکورد، صدا های مختلف و پیشرفت ها، می توانید برای کار یاد گیری آهنگ های ضبط شده و انواع هارمونی آماده شوید.
رونویسی زبان ها و تکنیک های جاز یکی از اصلی ترین راه هایی است که یک نوازنده جاز زبان جاز را می آموزد و برای توسعه مفاهیم خود الهام می گیرد، روند تکثیر این است و مانند یاد گیری هارمونی از قدیمی ها و رونویسی از زبان و آن ها نیز کار ساده ای نخواهد بود، به خصوص اگر شما کار های مقدماتی لازم را از طریق آموزش گوش انجام نداده باشید.
در واقع بداهه نوازی برای به دست آوردن سطح آزادی است و در هنگام بداهه نویسی باید گوش های خوبی داشته باشید. نه، این بدان معنا نیست که شما همه چیز را در محل قرار می دهید. این روند خلاقانه در لحظه تنها می تواند اتفاق بیفتد اگر گوش شما بتوانید خود را در جهت درست هدایت کنید. واضح است که نوازنده نیز جاز موقعیت های بسیاری دارد که ممکن است با آن رو به رو شود که نیاز به گوش بالایی دارد.
تحقق بخشیدن به روابط خود: خوب، بنا بر این من مطمئن هستم که در گذشته همه ما تمرین های متفاوتی انجام داده ایم تا بتوانیم شنوایی گوش خود را در راستای تشخیص یک هارمونی تقویت کنیم، اما آیا آن ها واقعاً تسلط دارند؟ صادقانه بگویم ، من سال ها در زمینه فاصله ها کار کردم و آن ها هنوز هم می توانند بهتر باشند! مهم نیست که چقدر در این کارها خوب باشید، باز هم می توانید بهتر باشید. اگر در این کار سخت کار می کنید، می توانید تقریبا در حدود بیست و هشت روز کار خود را شروع کنید، اما به یاد داشته باشید، ما به دنبال کریس فارلی نیستیم تا به ما بگوید که کار ما درست است. ما به دنبال مالکیت این مطالب هستیم. ما می خواهیم یک خط هارمونی را بشنویم و دقیقاً بدانیم فاصله ها چه فواصل زمانی هستند، یا شاید عبارتی را در سولو بشنویم که به آن گوش می دهیم و می توانیم بسیاری از فاصله ها را انتخاب کنیم. بنا بر این می توانیم در یابیم که مهم ترین مسئله در تشخیص بهتر و تسلط یافتن بر تکنیک هارمونی تمرین و تکرار است تا قادر شویم هر گونه نوا و قطعه ای را که می شنویم آن ها را بررسی و تحلیل کنیم و علاوه بر آن می بایست همیشه و همه روزه این کار را به طور مستمر انجام تا آن را فراموش نکرد زیرا مطالب موسیقی فرار هستند و در صورتی که از آن ها فاصله گرفته شود به طور کل فراموش خواهند شد.
بدون دیدگاه